نکات حقوقی

هزینه وکیل اداره کار ⚖️【سال1403】+ بررسی کامل

همان گونه که مستحضر هستید در رابطه کارگر و کارفرما یک سری قوانین و مقررات وجود دارد که از سوی اداره کار تعیین می شود و در صورت بروز هرگونه تخلف از سوی هر یک از آنها امکان رسیدگی به پرونده وجود دارد. به همین دلیل حضور یک فرد مجرب و متخصص به عنوان وکیل اداره کار بسیار ضروری می باشد تا بتواند از حق و حقوق افراد دفاع کند و آگاهی های لازم را در اختیار طرفین قرار دهد. در ادامه مقاله جزئیات بیشتری درباره هزینه وکیل اداره کار در اختیارتان قرار می دهیم. خواهشمندم تا پایان مقاله در برترین وکیل همراه ما باشید.

اصلی ترین وظایف وکیل اداره کار

یک وکیل اداره کار در واقع فردی است که از کلیه قوانین مرتبط با اداره کار، حقوق کارگران و کارفرمایان، بیمه تامین اجتماعی و بخشنامه‌ های مربوطه آگاه است و این توانایی را دارد که به تمامی اختلافات ایجاد شده بین دو طرف رسیدگی کند. وکیل اداره کار در برابر موکل خود که هم می تواند کارفرما باشد و هم کارگر یک سری وظایف دارد که می بایست به خوبی آن ها را اجرا کند. موکل از وکیل اداره کار این انتظار را دارد که بتواند اختلافات با طرف مقابل را کاملاً بررسی کند و به نوعی مشکل ایجاد شده را حل کند. برخی از مهمترین وظایف وکیل اداره کار عبارت است از:

تنظیم قرارداد کار: یکی از وظایف مهم وکیل اداره کار تنظیم قرارداد کاری با در نظر گرفتن یک سری اصول و مقررات حقوقی می باشد. وکیل اداره کار در مقابل دریافت حق الزحمه، کار تنظیم قرارداد را انجام می دهد و هزینه وکیل اداره کار می تواند در زمینه های مختلف متفاوت باشد.

اصلی ترین وظایف وکیل اداره کار

البته در صورت تمایل موکل، تنظیم قرارداد کار بر عهده وکیل اداره کار قرار می گیرد. در واقع ممکن است شرایطی رخ دهد که موکل تمایل چندانی به تنظیم قرارداد کار نداشته باشد یا از پیش قرارداد تنظیم کرده باشد. در هر صورت هرگاه که کارگر و کارفرما برای تنظیم قرارداد به وکیل اداره کار مراجعه می کنند، طریقه و شرایط تنظیم قرارداد به شکل کاملاً تخصصی توسط وکیل انجام می‌ گیرد. هر عقد قراردادی در علم حقوق ماهیت و احکام ویژه خود را دارد. قراردادهای کاری نیز از این شرایط و ضوابط خاصی برخوردار هستند که می بایست توسط وکلای کاربلد و با تجربه در این زمینه تنظیم گردد.

پیگیری حقوق قانونی موکل:

از دیگر وظایف مهم وکیل اداره کار می توان به پیگیری های حقوقی و قانونی موکل اشاره نمود. یکی از حقوق قانونی کارگران، دریافت حقوق و حق بیمه است و وقتی که کارفرما از پرداخت حق بیمه کارگری خودداری می کند و کارگر جهت رفع این مشکل به وکیل اداره کار مراجعه می کند، می بایست مسئله مربوطه توسط یک وکیل بیمه کاربلد مورد بررسی قرار گیرد.

تقریباً در تمامی مشاغل بیمه کردن اعضای کار جزوء وظایف اصلی هر کارفرما به حساب می‌ آید که کارگر می تواند آن را درخواست کند. با توجه به قانون کار تمامی کارفرمایان وظیفه دارند اقدام به بیمه کردن کارگران کنند. در صورتی که کارفرما از بیمه کردن کارگر خودداری کند، تخلف کرده و امکان شکایت از او به صورت قانونی وجود دارد.

بیمه کردن کارگران از جمله مهمترین وظایف کارفرمایان به حساب می‌ آید و تحت هیچ شرایطی امکان خودداری از آن وجود ندارد. در واقع بیمه به عنوان حق تمام و کمال هر کارگری است و می‌ توان برای مطالبه آن به مراجع قانونی مراجعه کند و مسئله رخ داده را مورد پیگیری قرار دهد.

اصلی ترین شعبات مرتبط با اداره کار

شعبه های مختلف وجود دارند که در رابطه با اداره کار در حال فعالیت هستند و همه افراد می توانند با این شعبات در ارتباط باشند. برخی از این شعبات عبارت است از:

هیئت تشخیص: نخستین مرحله مربوط به شکایت از کارگر و کارفرما است که از طریق شعب تشخیص انجام می گیرد. در این شعبه باید دادخواست توسط فرد به ثبت رسانده شود و پس از ارائه درخواست به شعبه، یک زمان مشخص برای رسیدگی تعیین گردد که نامه آن برای کارفرما و کارگر به شکل کاملا همزمان ارسال شود و در آن زمان هر دوی آنها باید جهت رسیدگی به اختلاف شعبه مدنظر مراجعه کنند.

اصلی ترین شعبات مرتبط با اداره کار

هیات حل اختلاف: پس از اینکه رای توسط شعب تشخیص کارگر و کارفرما تعیین می گردد، فقط 15 روز فرصت است تا نسبت به رای صادر شده اعتراضات لازم انجام شود که در این شرایط نیازمند مراجعه به شعبه حل اختلاف است و اگر فردی برای اولین بار این تجربه را دارد حتما باید با یک وکیل اداره کار متخصص مشورت کند و پس از پرداخت هزینه وکیل اداره کار می تواند راهنمایی لازم را دریافت نماید.

نکته‌ ای که که در اینجا وجود دارد این است که وکیل اداره کار با میزان تجربه ای که در اختیار دارد، قادر است موکل را در زمینه پیشبرد پرونده راهنمایی کند. به عنوان مثال یک سری نکات ظریف و حساس وجود دارد که در این بین اگر افراد به آن توجه نکنند، این امکان وجود دارد که شکایت شان برگشت بخورد و به هیچ جایی نرسد. پس نیاز است پیش از انجام هر کاری با یک وکیل اداره کار متخصص مشورت های لازم انجام شود.

مهمترین علل شکایت از کارفرما

از دید یک کارفرما اینگونه می‌ توان گفت که حتما باید شرایط خاصی وجود داشته باشد که کارمندان از او شکایت کنند. برخی از مهمترین عللی که کارفرمایان ممکن است با پیگرد قانونی روبرو شوند عبارت است از:

تبعیض: اگر کارمندی حس کند که بر اساس جنسیت، سن، نژاد یا هر خصوصیت دیگری مورد تبعیض قرار می‌ گیرد، کارمند می تواند از کارفرمای خود شکایت کند.

اخراج غیر منصفانه: اگر کارگران اعتقاد داشته باشند که به شکل غیر قانونی و غیر منصفانه اخراج شده اند، می توانند از کارفرمایان برای اخراج ناحق شکایت کنند.

آزار و اذیت: اگر کارمندی در محل کار خود مورد آزار و اذیت قرار گیرد و حس کند که این وضعیت به اندازه کافی توسط کارفرمای او مورد رسیدگی قرار نگرفته است، ممکن است اقدامات قانونی را دنبال کند و از کارفرمای خود شکایت کند.

تخلف از دستمزد و ساعت کاری: تمامی کارفرمایان باید برای ساعات کاری به صورت عادلانه حقوق کارگران را پرداخت کنند و قوانین دستمزد را سرلوحه کار خود قرار دهند. عدم انجام این کار می‌ تواند موجب شکایت کارکنان شود که به دنبال دستمزد های عقب افتاده و جریمه هستند.

نقش وکیل اداره کار در شکایت از کارگر و کارفرما

وکیل اداره کار نقش بسیار مهمی در رسیدگی به شکایات کارگران و کارفرمایان ایفا می کند. مسئولیت اصلی آنها این است که اطمینان حاصل کنند که تمامی طرفین درگیر و شکایت با قوانین و مقررات کار منطبق است. اگر کارفرمایی به تخلف از قوانین استخدامی متحمل شود، وکیل اداره کار به صورت کامل به شکایت رسیدگی می‌ کند و موظف است جوانب گوناگون را در نظر بگیرد. یک وکیل باید تمامی شواهد ارائه شده توسط هر دو طرف را مورد بررسی قرار دهد و در صورت نیاز با طرفین گفتگو کرده و طبق یافته های خود توصیه هایی را ارائه کند.

نقش وکیل اداره کار در شکایت از کارگر و کارفرما

بدین شکل که اگر کارگری از کارفرما در مورد دستمزد پرداخت نشده یا رفتار ناعادلانه شکایت کند، می تواند از وکیل اداره کار کمک بگیرد. وکیل و ارزیابی وضعیت کمک بسیاری می‌ کند و تعیین می کند که آیا زمینه برای اقدام قانونی وجود دارد یا خیر. داشتن وکیل متخصص در قانون کار می تواند شانس موفقیت طرفین را بالا ببرد.

مزایای مشاوره با وکیل اداره کار

مشاوره با وکیل اداره کار برای کلیه کارگران و کارفرمایان دارای مزیت های بسیار زیادی است که برخی از آنها عبارت است از:

  • پیشگیری از بروز اختلافات
  • تفسیر درست مفاد قرارداد
  • آگاه کردن موکل از حقوق قانونی خود
  • عدم نیاز به حضور موکل در مراجع رسیدگی
  • جلوگیری از ضایع شدن حقوق موکل با تسلط بر قوانین
  • تنظیم قرارداد کاری بین کارگران و کارفرمایان به صورت صحیح و قانونی

مسئله‌ ای که ممکن است در اینجا مطرح شود، حق الوکاله یا همان هزینه وکیل اداره کار است که معمولا در تمامی پرونده هایی که وکلا آنها را به وکیل داره کار می سپارند، هزینه بر اساس توافق با موکل تعیین می شود که این توافق ممکن است به میزان کمتر و یا بیشتر از تعرفه قانونی باشد. نکته ای که باید گفته شود این است که قشر کارگر قشر ضعیف هستند و درآمد آنها بسیار پایین است لذا نیاز است وکلا هزینه کمتری از کارگران بگیرند

نحوه تنظیم قرارداد کار توسط وکیل اداره کار

در زمان تنظیم قرارداد کاری هریک از طرفین می توانند مدت زمانی را به عنوان دوره آزمایشی کار تعیین کنند که در این دوره طرفین این اختیار را دارند بدون اخطار قبلی رابطه کار را قطع کنند. مدت قرارداد در مورد کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و در مورد کارگران ماهر حدودا سه ماه است. برای آنکه اختلاف کارگر و کارفرما به حداقل برسد می بایست برای قرارداد کار الزاماتی در نظر گرفته شود و برخی از نکات مهم در تنظیم قرارداد کار عبارت است از:

نحوه تنظیم قرارداد کار توسط وکیل اداره کار
  • نوع کار مشخص باشد
  • موارد فسخ قرارداد معلوم باشد
  • مشخصات طرفین در قرارداد ذکر شود
  • حقوق، مزد پایه و جزئیات آن کاملا واضح باشد
  • تعطیلات رسمی، مرخصی، ساعات کار مشخص باشد
  • قرارداد دارای مدت زمان مشخصی باشد و برای کار خاصی تنظیم شده باشد

هزینه وکیل اداره کار

بسیاری از افراد تصور می‌ کنند که گرفتن وکیل بسیار هزینه‌ بر است و با توجه به اینکه فکر صرف هزینه کمتر به سر آنها می افتد، تصمیم می گیرند که خود شخص مراحل قانونی پرونده را طی کند. در حالی که هزینه هایی که بر اثر عدم آگاهی افراد از قوانین مقررات کار به وجود می آید، بسیار بیشتر از هزینه وکیل اداره کار است.

تعیین کردن حق الوکاله یا حق الزحمه وکیل به شکل دقیق امکان پذیر نیست و هزینه آن با توجه به شرایط خاصی هم از مدت زمان صرف شده برای حل پرونده، پیچیدگی پرونده، تخصص و تبحر وکیل کاملاً متفاوت می باشد.

کلام آخر

بسیار ممنونم از همه شما عزیزان که تا پایان مقاله همراه ما بودید. در مقاله هزینه وکیل اداره کار شما را با تعدادی از مهمترین علل مراجعه به وکیل اداره کار آشنا کردیم. داشتن اطلاعات مفید درباره قوانین مربوط به اداره کار می تواند بسیار راهگشا باشد. امیدواریم اطلاعات ذکر شده مفید واقع گردد. خواهشمندم نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)

مینا کریمی

مینا کریمی طراح و پشتیبان سایت با 2 سال سابقه فعالیت در حوزه محتوا نویسی و بازنویسی متون حقوقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

دکمه بازگشت به بالا