نکات حقوقی

هزینه وکیل برای پرونده کیفری ⚖️【مراحل و شرایط آن در سال1403】

یکی از پرونده‌های قضائی در کشور، پرونده کیفری است که برای دعاوی کیفری مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که برای طرفین دعوی مورد بحث است، هزینه وکیل برای پرونده کیفری بوده که براساس تعرفه هر ساله تعیین می‌شود و بین وکیل و موکل نیز امکان توافق وجود خواهد داشت. وکلای کیفری اطلاعات زیادی در رابطه با قوانین دعاوی کیفری، قوانین مجازات اسلامی و غیره دارند که در پیروزی در دعاوی کیفری کمک فراوانی می‌کند. زیاد بودن دستمزد یک وکیل کیفری به معنای عالی بودن آن نیست و توصیه می‌کنیم برای اطلاعات بیش‌تر با ما در وب سایت برترین وکیل همراه باشید.

دعاوی کیفری چیست

دعاوی کیفری چیست؟

دعوای کیفری به دعوائی که در آن، فردی برای اعلام وقوع جرم، به مراجع قضائی مراجعه می‌کند یا فردی را به عنوان مجرم مطرع می‌نماید، دعوای کیفری می‌گویند. به نوعی اگر هر کدام از عناوینی که در قانون مجازات جمهوری اسلامی جرم شناخته شده است، فردی برای مطرح آن به مراجع قضائی مراجعه کند، یک دعوای کیفری شکل گرفته است.

از جمله عناوین مجرمانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • قتل
  • کلاهبرداری
  • خیانت در امانت
  • جعل
  • فحاشی
  • توهین
  • و غیره

همچنین فردی را که برای رسیدگی به یک جرم به دادسرا رجوع می‌کند، شاکی می‌نامند.

انواع دعاوی کیفری

  • جرایم علیه اموال

در این دعوای کیفری، فردی تقاضای رسیدگی به آسیب و جرمی را می‌کند که بر اموال تحت مالکیت او واقع شده است و از جرایم علیه اموال می‌توان به سرقت و کلاهبرداری اشاره کرد.

  • جرایم علیه اشخاص

جرایمی که موضوع و هدف آن‌ها موجودیت یک شخص و اعضا و بدن و تمامیت فیزیکی شخصی است، جرایم علیه اشخاص می‌گویند. از جرایم مطرح در این موضوع می‌توان به طرح دعوای کیفری ایراد ضرب و جرح عمدی، قتل، سقط جنین و توهین اشاره کرد.

مراحل رسیدگی دعوای کیفری :

  1. تحقیقات در خصوص ارتکاب جرم انجام شده.
  2. احضار متهم توسط بازپرس پس از مشخص شدن انجام جرم و شناسایی متهم از طریق احضاریه.
  3. رسیدگی در دادسرا و دادگاه کیفری پس از صدور کیفرخواست.

همچنین شما می‌توانید برای پیشبرد سریع‌تر دعاوی کیفری، از یک وکیل خوب کمک بگیرید که در ادامه در رابطه با استفاده از بهترین وکیل کیفری تهران و نکاتی در مورد هزینه وکیل برای پرونده کیفری صحبت خواهیم کرد.

انواع دعاوی کیفری

استفاده از بهترین وکیل برای پرونده کیفری

اخذ بهترین وکیل برای پرونده کیفری و مشاوره با او، مزایایی را به موکل تحمیل می‌کند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • با حضور وکیل کیفری دیگر نیازی به حضور موکل در جلسات رسیدگی نیست.
  • استفاده از بهترین وکیل کیفری باعث می‌شود که با مطالعه شواهد و مستندات پرونده، نتیجه احتمالی به اطلاع موکل برسد.
  • حضور وکیل در پرونده‌های کیفری باعث می‌شود که فرآیند دادرسی سریع‌تر پیش رود و در زمان و وقت صرفه‌جویی شود.
  • به خاطر اطلاعات محدود عموم مردم نسبت به قوانین کیفری و نحوه و چگونگی مراحل ثبت شکایت کیفری، موفقیت پرونده کیفری در حضور وکیل به حداکثر می‌رسد.
  • در رابطه با هزینه وکیل برای پرونده تمامی جوانب را در نظر گرفته و تمام جزئیات را با موکل در جریان می‌گذارد.

یک وکیل کیفری مناسب، علی‌الرغم داشتن دانش و علم کافی در زمینه‌های حقوقی، تجربه و تمرکز حرفه‌ای خود را بر روی پرونده می‌گذارد و در امور کیفری و جزائی متمرکز خواهد بود.

از جمله ویژگی‌های بهترین وکیل برای پرونده کیفری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تجربه بالا در امور کیفری

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مهم یک وکیل کیفری خوب، داشتن تجربه و اعتبار وکالت در زمینه امور کیفری است که باعث می‌شود با در نظر گرفتن گستردگی امور کیفری، نقش موثری در نتیجه و سرنوشت پرونده داشته باشد.

  • تخصص در وکالت برای پرونده‌های کیفری

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت یک وکیل کیفری مناسب، تخصص بالای او است و با توجه به اینکه استدلال‌های یک وکیل کیفری باید با استناد به قانون باشد، در جریان پرونده بسیار یاری‌رسان خواهد بود. بدین منظور، وکیل کیفری باید به تمام قوانین کیفری از جمله قانون جمهوری اسلامی، قانون مجازات فروش مال به غیر، قانون آئین دادرسی کیفری و غیره به صورت کامل مسلط باشد تا بتواند با تجربه علمی و با تکیه بر پشتوانه علمی خود، پرونده‌های پیچیده کیفری را حل کند.

  • رازداری و امانت وکیل کیفری

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم وکیل برای پرونده کیفری که می‌توان آن را لازمه فعالت وکالت دانست، رازداری و امانت وکیل است. یک وکیل نه تنها به خاطر اصول اخلاقی، بلکه به موجب قانون ملزم به امانت داری و عدم افشای اسرار موکل خود است.

استفاده از بهترین وکیل برای پرونده کیفری

هزینه وکیل کیفری

هزینه پرداخت شده بابت اموری که وکیل برای پیگیری پرونده کیفری انجام می‌دهد، حق‌الوکاله نام دارد که میزان آن توسط تعرفه‌نامه تعریف می‌شود. میزان حق‌الوکاله در قراردادی که بین وکیل و موکل تنظیم می‌شود، ذکر می‌گردد. با توجه به آزاد بودن شغل وکلا، وکیل می‌تواند هر مبلغی را که می‌خواهد به عنوان حق‌الوکاله خود تعیین کند و این هزینه وکیل برای پرونده کیفری در نتیجه بر اساس توافق طرفین محاسبه خواهد شد. در صورت عدم توافق وکیل و موکل برا هزینه وکیل برای پرونده کیفری تعرفه‌ای تصویب شده است.

تعرفه حق‌الوکاله وکیل بر اساس دعاوی مالی، دعاوی غیر مالی و دعاوی کیفری تقسیم شده و با توجه به گستردگی دعاوی کیفری می‌توان با بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران مشورت کنید. لازم به ذکر است که وکلای دادگستری و اشخاصی که در محاکم اختصاصی وکالت دارند، بر طبق قانون مالیاتی باید رقم حق‌الوکاله را در وکالت‌نامه‌های خود ذکر کنند.

اینکه وکیل کیفری تا چه مرحله از پرونده را رسیدگی کند، بر میزان هزینه وکیل برای پرونده کیفری موثر است و با توجه به مراحل دادرسی پرونده، موکل حدود اختیارات وکیل را مشخص خواهد کرد. وکیل کیفری موظف است که در هر یک از مراحل دادرسی پرونده، وکالت امضا شده ای که بر روی آن تمبر مالیاتی الصاق شده است را به دادگاه معرفی کند. دادگاه مبلغ درج شده بر روی وکالت‌نامه را که همان میزان حق‌الوکاله است، به عنوان ملاکی برای تمبر مالیاتی قرار می‌دهد.

همچنین اگر موکل در تهران از وکیل کیفری در اصفهان کمک بگیرد، هزینه‌های سفر وکیل برای رسیدگی به پرونده مورد نظر، برعهده موکل خواهد بود. در صورتی که قراردادی امضاء نشود، در رابطه با محکوم علیه و در محاسبه هزینه وکیل برای پرونده کیفری مالیات و سهم تعاون این تعرفه معتبر خواهد بود. اگر هزینه حق‌الوکاله کم‌تر از تعرفه وکالتی باشد، در رابطه با محکوم علیه نیز مبلغ کم‌تری ملاک قرار می‌گیرد.

همچنین اگر بر طبق قرارداد بین وکیل و موکل، مبلغ حق‌الوکاله مازاد بر تعرفه تعیین شده باشد، درج آن در وکالتنامه و ارائه آن برای ابطال تمبر علی‌الحساب مالیاتی لازم است. این نکته نیز حائز اهمیت است که جرایم کیفری یک حق الوکاله یا هزینه وکیل کیفری ثابتی را نخواهند داشت. وکیل با در نظر گرفتن هر جرمی که در دسته خاصی از جرایم مطابق قانون قرار می‌گیرد، مجازات شدید تا خفیف را در نظر خواهد گرفت. سپس هزینه وکیل برای پرونده کیفری را مشخص می‌کند و به موکل خود اعلام می‌نماید.

هزینه وکیل کیفری

افزایش هزینه وکیل برای پرونده کیفری در چه مواردی صحت دارد

از جمله عواملی که باعث افزایش میزان حق‌الوکاله پرونده کیفری و هزینه کیفری می‌شود، می‌توان به میزان درجه تحصیلی، سال‌های خدمت، حوزه قضایی محل خدمت اشاره کرد که در ادامه ترتیب این افزایش هزینه را بررسی می‌کنیم.

  • مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد تا 5 درصد مبلغ پایه را به هزینه وکیل برای پرونده کیفری اضافه می‌کند و دارندگان مدرک تحصیلی دکترا نیز تا 10 درصد مبلغ پایه حقوق به حق‌الزحمه افزوده می‌شود.
  • به ازای هر سال از سنوات خدمت قضایی، وکالت و عضویت هیئت علمی، 1 درصد مبلغ پایه و حداکثر تا 30 سال سابقه و 20 درصد مبلغ پایه حقوق به هزینه وکیل برای پرونده کیفری اضافه می‌شود.
  • وکلایی که در استان تهران و مراکز استان شاغل هستند، تا 10 درصد از مبلغ پایه حقوق و وکلای شاغل در شهرهای بزرگ، تا 5 درصد از پایه حقوق به هزینه حق‌الوکاله آن‌ها اضافه می‌شود.
افزایش هزینه وکیل برای پرونده کیفری در چه مواردی صحت دارد

کلام آخر

با مطالعه این مقاله دریافتیم که یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین نوع وکالت، وکالت در پرونده کیفری است که انتخاب یک وکیل خوب نیز کمک زیادی به خل و فصل پرونده خواهد کرد. استفاده از وکیل مناسب، مزایای مهمی دارد که از آن جمله می‌توان به عدم نیاز حضور موکل در مراحل دادرسی اشاره کرد. همچنین عواملی مثل میزان سال‌های خدمت، حوزه قضایی محل خدمت و غیره باعث افزایش هزینه وکیل برای پرونده کیفری می‌شود و هر شهری نیز میزان حق الوکاله متفاوتی دارد. برای اطلاعات بیش‌تر در رابطه با هزینه وکیل می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

اگر هزینه وکیل برای پرونده کیفری بین وکیل و موکل مشخص نشده باشد، حق‌الوکاله بر چه اساس مشخص می‌شود؟

در این صورت بر اساس آئین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله وکلای دادگستری، مشخص می‌شود.

اگر پرونده مورد نظر دارای چند موضوع اتهام باشد، هزینه وکیل بر چه اساس محاسبه می‌شود؟

هنگامی که پرونده دارای چند موضوع و اتهام باشد، در محاسبه هزینه حق‌الوکاله باید اشد مجازات در نظر گرفته شود.

هزینه‌های جانبی وکیل برعهده کیست؟

در مورد هزینه‌های جانبی وکیل باید در قرارداد وکالت قید شود و در صورت عدم توافق، این هزینه‌ها از جمله رفت و آمد و اقامت برعهده موکل خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 3 =

دکمه بازگشت به بالا