نکات حقوقی

هزینه وکیل برای اجرای مهریه ⚖️【شرایط آن در سال 1403】

یکی از حقوق‌های مالی که برای هر زنی حین طلاق در نظر گرفته شده اخذ مهریه است که با عقد ازدواج به زوجه تعلق می‌گیرد و تا زمانی که به زن پرداخت نشده باشد بر عهده مرد خواهد بود. البته هیج محدودیتی در زمان پرداخت مهریه وجود ندارد و با اینکه اکثر افراد حین طلاق آن را طلب می‌کنند زوجه می‌تواند در زمان عقد نیز خواهان پرداخت آن از سوی مرد شود. در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم مهریه، مراحل مطالبه و هزینه وکیل برای اجرای مهریه آشنا کنیم پس تا پایان این مطلب با ما در وب سایت برترین وکیل همراه باشید.

مهریه چیست و انواع آن کدامند؟

مهریه بر اساس زمان مشخص شده و نحوه پرداخت شامل انواع مختلفی می‌شود که عبارتند از:

  • مهریه عندالمطالبه

مهریه می‌تواند عندالمطالبه یا حال باشد که در این صورت زوجه می‌تواند به محض تقاضا آن را دریافت کند.

  • مهریه عندالاستطاعه

این نوع از مهریه به منظور پرداخت مهریه با توجه به توان مالی زوج صورت می‌گیرد که در آن زن باید تمکن و استطاعت مرد را اثبات کند.

  • مهرالمسمی

این نوع از مهریه، مهری است که زن و مرد قبل از انعقاد عقد نکاح بر مقدار و میزان آن توافق کرده‌ و هنگام عقد ثبت می‌کنند.

  • مهرالمثل

مهرالمثل بر اساس خصوصیات زن همچون میزان تحصیلات، شرایط خانوادگی، جایگاه اجتماعی و با سنجش اطرافیان او تعیین می‌شود که دارای جنبه عرفی بوده و از جنبه قراردادی به دور است.

  • موجل

در این نوع از مهریه زمان خاصی برای پرداخت آن مشخص می‌شود و زن تا قبل از قرار تعیین شده حق تصرف و مطالبه مهریه خود را ندارد.

  • مهرالمتعه

این مورد هم مانند مهرالمثل بوده که در زمان نکاح تعیین نشده است و پیش از عمل زناشویی اصرار با طلاق وجود دارد و در این صورت مبلغی از سوی زوج به زوجه پرداخت می‌شود.

باید به خاطر بسپارید که مسئله پرداخت مهریه در مواردی می‌تواند بسیار پیچیده شود که در این زمان بهترین راه به خدمت گرفتن وکیل است. چنانچه زن شرایط به خدمت‌ گرفتن وکیل را دارا باشد می‌تواند با پرداخت هزینه وکیل برای اجرای مهریه بسیار سریع و به دور از استرس و فشار به این موضوع رسیدگی کرده و به بهترین وکیل مهریه در تهران اعطای وکالت نماید تا مشکل را حل کند.

مراحل مطالبه مهریه

مراحل مطالبه مهریه

قبل از هر چیز باید بدانید که مطالبه مهریه به عوامل مختلفی همچون این مسئله که مهریه عندالمطالبه باشد یا عندالاستطاعه و یا اینکه مهریه ضمن عقد مشخص شده است یا خیر بستگی دارد. شخصی که قصد به اجرا گذاشتن مهریه‌اش را دارد باید بداند که برای انجام این امر مهریه باید خصوصیاتی داشته باشد و در صورتی که این خصوصیات را دارا نباشد مهریه باطل است، از این رو مهریه‌ای قابل به اجرا گذاشتن بوده که دارای شرایطی باشد که این شرایط عبارتند از:

  • مهریه جنبه مالی و ارزش مالی داشته باشد.
  • مهریه مشخص و معین باشد.
  • مهریه مشروع باشد.
  • مهریه قابل تملک باشد.

با آگاهی از شرایط به اجرا گذاشتن مهریه حال باید مراحل به اجرا گذاشتن آن را بدانید که این مراحل عبارتند از:

  • به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجراییه ثبت

در این روش زن با مدارک مورد نیاز به دفترخانه‌ای که عقد در آن‌جا به ثبت رسیده مراجعه می‌کند و با پرداخت هزینه‌ای مطالبه مهریه را ثبت می‌نماید و دفترخانه به مرد اظهارنامه‌ای برای پرداخت مهریه ارسال خواهد کرد.

  • به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه

در این روش همان‌طور که گفته شد نمی‌توان به طور مستقیم به دادگاه رفت اما زمانی که نتوان از طریق اجراییه ثبت از مرد مهریه دریافت کرد دادگاه باید در مورد مهریه وضعیتی مشخص کند.

همچنین زن می‌تواند با پرداخت هزینه وکیل برای اجرای مهریه روند اخذ مهریه‌اش را بهبود بخشیده و در مدت کوتاهی آن را دریافت کند.

وکیل مهریه و مزایای داشتن وکیل مهریه

وکیل مهریه و مزایای داشتن وکیل مهریه

افزایش درخواست طلاق و به اجرا گذاشتن مهریه توسط خانم‌ها از مواردی است که در سال‌های اخیر بسیار فراوان شده و یکی از راه‌های تسهیل روند دریافت مهریه از همسر گرفتن وکیل مهریه خواهد بود. وکیل مهریه توانایی پیگیری‌های لازم برای انجام گرفتن امور مربوط به مطالبه مهریه را دارد و به همین منظور بسیاری از افراد برای تسریع روند دادرسی و تهیه و تنظیم دادخواست با پرداخت هزینه وکیل برای اجرای مهریه به احقای حق خود می‌رسند.

طبیعی است که یک وکیل با آگاهی کامل به قوانین حقوقی در زمینه مطالبه مهریه بتواند کمک شایانی به موکل خود بکند و نتیجه مورد نظر را فراهم کند.

استفاده از وکیل مهریه برای مطالبه آن دارای مزیت‌های فراوانی است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • کوتاه شدن فرآیند دادرسی
  • توانایی وکیل مهریه برای رد دادخواست اعسار مرد
  • تسریع در رسیدگی به پرونده
  • امکان ممنوع‌الخروج کردن زوج
  • فراهم شدن امکان توقیف سریع اموال زوج
  • عدم نیاز به حضور زن در دادگاه برای پیگیری روند قضایی پرونده
  • ارائه مشاوره‌های تخصصی و کارساز به زوجه برای موفقیت در پرونده
  • انجام سریع اقدامات لازم برای جلب مرد توسط سیستم قضایی

از آن‌جایی که طلاق از سوی زن همیشه دارای مشکلات و سختی‌های بسیاری است این موضوع می‌تواند در ارتباط با احقای حق در مطالبه مهریه نیز صدق کند که به همین دلیل بهترین راه برای تحقق این امر برخورداری از یک وکیل ماهر خواهد بود.

 هزینه وکیل برای گرفتن مهریه

هزینه وکیل برای گرفتن مهریه

یکی از مسائل حقوقی که در دادگاه مطرح می‌شود و ملزم به آگاهی از قوانین و مقررات مربوط به مهریه است هزینه وکیل برای اجرای مهریه خواهد بود. هزینه‌ای که وکیل بابت گرفتن مهریه تقبل می‌کند به عوامل مختلفی از جمله توانایی و مهارت او در پرونده، تجربه کاری، تخصص و شهرت او در شهری که در آن به این امور می‌پردازد بستگی دارد.

تعرفه‌ای که به صورت قانونی برای حق‌الوکاله وکیل تعیین شده بسیار مناسب است اما توافقات موکل و وکیل بر تعرفه مشخص شده از سوی دادگاه الویت دارد و معمولا هزینه مطالبه مهریه بین طرفین تعیین می‌شود. با توجه به توضیحات گفته شده لازم به ذکر است که نمی‌توان هیچ‌گونه رقم مشخصی برای هزینه وکیل مهریه در نظر گرفت و حتی این هزینه در هر شهری تفاوت دارد و دارای ثبات معینی نیست.

از طرفی امروزه با گسترده شدن ارتباطات می‌توانید حتی در صورت نیاز به صورت تلفنی و غیر حضوری با وکلای متخصص در حوزه مهریه ارتباط گرفته و مشکل را شرح دهید و حتی با یک تلفن قرارداد وکالت منعقد کنید.

نکات مهم در خصوص هزینه وکیل برای اجرای مهریه

همان‌طور که پیش‌تر به توضیح آن پرداختیم مهریه مالی است که هنگام عقد مرد متعهد می‌شود به زوجه بپردازد که این امر دارای نکات و موارد مهمی است. مهریه می‌تواند نقدی مانند پول، سکه، طلا یا غیر منقول مانند آپارتمان، ملک یا خانه و غیره باشد که توسط زوج به زوجه داده می‌شود و در صورتی که زن آن‌ها را طلب کند همسرش موظف است تمام و کمال آن را پرداخت نماید. برای اخذ مهریه از مرد، زوجه می‌تواند با دریافت مشاوره از یک وکیل مهریه و پرداخت هزینه وکیل برای اجرای مهریه برای مطالبه حق خود اقدام کند و احتمال پیروزی در پرونده را افزایش دهد.

در این بخش شما را با برخی از نکات مهم در خصوص مهریه و هزینه وکیل مهریه آشنا می‌کنیم که عبارتند از:

  • مبلغی از هزینه وکیل مهریه پیش از انجام گرفتن روند دادخواست و مبلغی پس از خاتمه یافتن پرونده به وکیل پرداخته می‌شود.
  • تنصیف مهریه زن باکره در زمان طلاق انجام می‌شود پس قبل از طلاق زن مستحق دریافت تمام مهریه است.
  • در دعوای اعسار از پرداخت مهریه، اعسار را اصل قرار می‌دهند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
  • وکیل با دارا بودن وکالت از طرف موکل خود به تمامی مراحل و جلسات تشکیل شده از سوی دادگاه رسیدگی می‌کند و نیاز به حضور زوجه نیست.
  • توافقات انجام شده در خصوص افزایش مهریه بعد از انجام گرفتن عقد، باطل و دارای هیچ اعتباری نیست.
نکات مهم در خصوص هزینه وکیل برای اجرای مهریه

کلام آخر

بسیاری از افراد تصوری خام و اشتباه در رابطه با مطالبه کردن مهریه دارند و گمان می‌کنند با دانستن چند قانون و تبصره می‌توانند به راحتی این نیاز حقوقی خود را رفع کرده و از شر هزینه‌های حقوقی مانند هزینه وکیل برای اجرای مهریه خلاص شوند. این تصور کاملا اشتباه بوده و برای اینکه زنی از تنش‌ها و آسیب‌های این مرحله به راحتی عبور کند نیازمند بهره‌مندی از وکیل مهریه است که به تمامی قوانین مربوط به مهریه در جامعه تسلط داشته و می‌تواند در مدت زمان کوتاهی موجب احقای حق زوجه شود.

بعد از فوت مرد تکلیف مهریه زن چه می‌شود؟

در چنین زمانی زن می‌تواند از ماترک مرد مهریه خود را دریافت کند و هیچ منع قانونی در این باره وجود ندارد.

اگر زوج درخواست اعسار از دادگاه داشته باشد از پرداخت مهریه معاف می‌شود؟

خیر، چنانچه دادگاه اعسار او را بپذیرد طبق شرایط مالیش مهریه قسط‌ بندی خواهد شد.

آیا زوجه حتما برای گرفتن مهریه به وکیل نیاز دارد؟

این مورد الزامی نیست اما با توجه به دردسرها و زوایای حقوقی پرونده بهتر است زوجه با پرداخت هزینه وکیل برای اجرای مهریه نسبت به مطالبه آن اقدام کند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + هفده =

دکمه بازگشت به بالا